Het Voorlaatste Verslag met een dagje Nw Amsterdam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chas en Gilda Huisden - WaarBenJij.nu Het Voorlaatste Verslag met een dagje Nw Amsterdam - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chas en Gilda Huisden - WaarBenJij.nu

Het Voorlaatste Verslag met een dagje Nw Amsterdam

Door: Chas

Blijf op de hoogte en volg Chas en Gilda

09 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Met de bouw van ons huis gaat het voorspoedig. De ramen en deuren zitten er in... Het grondwerk voor de riolering is bijna af en aan de badkamers en toiletten wordt nog flink gewerkt.
Verder moeten de binnenmuren en buitenboel nog worden afgeschilderd en moet de elektrische installatie nog worden afgemaakt.

Als je het allemaal zo opsomt, is het eigenlijk nog wel een heleboel werk. Met name omdat de oplevering voor eind april gepland is.
Maar ja, we moeten positief blijven en hopen dat het allemaal gaat lukken.

We wonen nu ruim 6 maanden hier in Suriname en ik moet zeggen dat we ons aardig thuis beginnen te voelen.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het niet altijd even makkelijk is geweest, om je draai hier in Suriname te vinden. Er zijn echt wel momenten geweest dat we ons afvroegen of dit wel de juiste beslissing was.

Maar nu, ondanks dat we nog altijd letterlijk tussen de dozen leven mogen we zeggen, dat we zeker de juiste beslissing hebben genomen. We weten ons weg hier aardig te vinden en hebben de manier van doen en denken van de mensen hier geaccepteerd. Dat wil niet zeggen dat er misschien nog wel tegenslagen komen... maar die zijn er om op te lossen. Belangrijk is dat je je hier happy voelt.

Zo is het heerlijk om 's morgens de deur open te doen en te genieten van de frisse ochtend lucht en het zonnetje dat nog niet al te fel schijnt. Tegen een uur of tien gaan we meestal de deur uit om wat dingetjes te regelen of te bekijken.

Zo hebben we ons bijvoorbeeld al ingeschreven bij Club Dolfijn. Dat is een vereniging, zo'n zeven minuten rijden van ons toekomstig huis, met zwembaden, tennisbanen, een fitness en een bar. Hier worden van tijd tot tijd ook feestjes gegeven... en daar houden wij wel van.

De late middag en vooravond is nog steeds voor ons, de beste tijd van de dag... Dan zitten we op het terras met een grote mok koffie en dan passeren alle plannen en bevindingen de revue... gezellig.

Van de zondagen hebben we hier geleerd om te genieten en doen we wat bijna alle Surinamers in het weekend doen... een ritje maken buiten de stad of zwemmen in de Cola-kreek.
Zwemmen hebben we hier nog niet gedaan, maar er is hier nog zo veel om te ontdekken... dat komt dus nog wel.

In het vorige verslag heb ik omschreven hoe we naar Groningen reden (de Oost-West verbinding richting Guyana)... heerlijk ontspannend.
Afgelopen zondag zijn we voor de verandering eens de andere kant op gegaan (de Oost-West verbinding richting Frans Guyana), naar Nieuw Amsterdam.. een cultureel uitje doen kan dus ook.

Nieuw Amsterdam is een oud Nederlands fort en is in 1734 gebouwd aan de rechter oever van de Suriname rivier. Dit was een strategische plek, omdat je op dit punt de zeeschepen kunt zien aankomen. Het fort ligt precies op het punt waar de Suriname rivier en de Commewijne rivier samenvloeien.

In 1872 werd dit fort gebruikt als strafgevangenis en is nu een prachtig openlucht museum, waar je nog van alles kunt zien uit die tijd. De bijgaande foto's geven een aardig beeld van het museum en het park eromheen dat in 2005 is aangelegd.

Het plaatsje Nieuw Amsterdam ligt in het district Commewijne en is vanuit de stad over de weg te bereiken via die hoge Wijdenbosch brug... maar je kan ook vlakbij ons toekomstig huis (bij Leonsberg) een bootje pakken en de rivier oversteken.

Zoals in de titel aangegeven, is dit het voorlaatste verslag. Het laatste verslag is hopelijk eind april of begin mei. Hierin zullen we het uiteindelijke resultaat laten zien van ons huis. Daarna moeten we zelf aan de bak om in ieder geval ons huis in te richten... etc.

Omdat er in het basis huis (ons huis) geen keuken komt, maar een kitchenette, gaan we aan de achterzijde van het huis een tijdelijke voorziening maken om te koken... Een tijdelijke keuken dus, met een achter terras. De bedoeling is om volgend jaar wanneer de droge tijd begint te starten met de tweede fase van de bouw.

Hopelijk tot eind april!!

• 10 April 2014 - 09:43

Carlos:

Lieve pa en Gilda,

Ik heb weer genoten van jullie verslag :-)
    Het huis schiet al flink op, maar ik kan me ook wel voorstellen dat jullie er snel willen intrekken.. Het ziet er heel mooi uit. Ik vond de foto's van Nieuw Amsterdam en de omgeving ook erg leuk om te zien. Zo leven we toch ook mee en krijgen we een indruk hoe het gaat en jullie bevalt.

Ik ga de verslagen wel missen hoor, kunnen jullie na het laatste verslag er niet af en toe één plaatsen. ;-)

Groetjes en brasa's,
    Carlos en familie

• 11 April 2014 - 12:32

Pinie:

Lieve Gilda & Carlo,

Mooie foto's! Wat wordt jullie huis prachtig, fijn dat het al bijna af is en dat jullie binnenkort echt je eigen stek hebben. There is no better place than your own place!
    Suriname blijft een prachtig land, wij hebben er nog te weinig van gezien, ik kan me voorstellen dat jullie met volle teugen genieten.
    Hier gaat het het goed, we hebben nauwelijks een winter gehad, het is al volop lente en bijna alles is al weer groen. Verder maakt Amstelveen zich op voor de eerste Koningsdag op 26 april. Het zal wel een gekkenhuis worden want de koning en koningin zullen het "stadshart" bezoeken...

Leuk om weer op te hoogte te zijn van de vorderingen en hoe het jullie vergaat, zo te lezen zijn jullie al aardig gesettled en geacclimatiseerd. Jammer dat de verslagen binnenkort stoppen, maar er zijn gelukkig vele andere manieren om in contact te blijven!

Liefs van ons en groetjes aan Margo!
    Pinie & Jan Maarten

• 14 April 2014 - 08:00

Syreetha:

Hai ma en Carlo,

Jeetje wat gaat de tijd snel zeg, zo stond er niets en zo staat er een prachtig huis.
    Ik weet zeker dat jullie enorm zullen genieten van het leven in Suriname...
    De uitstapjes die jullie maken zijn ook erg leuk en door de mooie foto's kunnen wij gelukkig ook een stukje van Suriname meekrijgen.

Kunnen we nog onderhandelen over het ontvangen van de verslagen :) :) :)?
    Ik ben er nu wel aan gewend en het is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg fijn om zo af en toe te ze zien hoe het met jullie gaat en te lezen wat jullie ervaringen zijn.

Nou denk erover na...dikke Kus en groetjes aan oma

• 15 April 2014 - 11:40

Charlotte Sterk:

Lieve Gilda,
    Wat is dat snél gegaan dat jullie nu alweer meer dan een half jaar in Suriname wonen, en heel fijn om te lezen dat het ook de goede keus blijkt te zijn! En ja dat ga je krijgen natuurlijk als er steeds zulke leuke verslagen en foto's te zien zijn, wij zouden het ook gaan missen als jullie er na het laatste verslag mee stoppen. (En het is nu al meer dan vijfduizend keer bekeken!)
    We krijgen heel wat te zien, leuk dit keer het oud Nederlandse fort Nieuw Amsterdam!
    Ik hoop voor jullie dat het gaat lukken om eind april over te gaan naar jullie eigen huis.
    Het ziet er al zo prachtig uit, ik ben helemaal weg van die mooie vloertegels.
    Lieve groetjes van Charlotte

• 22 April 2014 - 18:24

Julia Nicolaas:

Fijn om te lezen dat jullie je plek hebben gevonden!! Jullie woning ziet er schitterend uit, zal mooi zijn als het straks klaar is! Nog even en dan is het zo ver dat jullie heerlijk in jullie eigen huis kunnen gaan wonen, geniet er maar heerlijk van, jullie hebben het verdiend! Ik kijk uit naar de nieuwe foto's en ook de verslagen!
    Lieve groetjes en een dikke brasa!! Julia

• 25 April 2014 - 00:31

Conrad En Fam:

Hoi Pa en Gilda,

Het ziet er prachtig uit hoor. Hopelijk kunnen jullie er rond deze tijd zo'n beetje in.
    Zal lekker zijn om je eigen plekje te hebben.

Die plafonds zijn trouwens hoog, zeg. Zal wel met de warmteafvoer te maken hebben he?

ps. we sluiten ons aan bij de rest tav nieuwe fotos ;-)
    groetjes en brassa's uit Almere

• 15 Juni 2014 - 16:06

Cynthia:

Wat ziet jullie woning en nu al prachtig uit. Dat zal zeker leuker worden straks, na de inrichting.
    Wat een leuke verslagen. Het is net alsof ik ook even wandel door de plaatsen.
    Jullie zien er allebei goed en happy uit. Dus was het zeker een goede beslissing!

De foto´s zijn ook fantastisch. Ik zal het zeker missen en hoop dat jullie door zullen gaan met af en toe een verslag.

Succes verder met de bouw!

Groetjes uit Almere,
    nicht Cynthia