Zondag... Een ritje naar Groningen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chas en Gilda Huisden - WaarBenJij.nu Zondag... Een ritje naar Groningen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chas en Gilda Huisden - WaarBenJij.nu

Zondag... Een ritje naar Groningen

Door: Chas

Blijf op de hoogte en volg Chas en Gilda

10 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Zoals ik reeds verteld heb, is zondag een dag dat Surinamers graag buiten de stad vertoeven. Omdat we zo langzamerhand al bijna 5 maanden in Su zijn en dus nodig moeten gaan integreren, hebben we bedacht afgelopen zondag eens mee te doen en een ritje te maken naar Saramaca.

Om naar het District Saramaca te gaan, rijd je naar de Kwattaweg... het verlengde van de Gravenstraat. Deze weg is onderdeel van de Oost West Verbinding en brengt je uiteindelijk naar Nickerie en het voormalige Brits-Guyana nu Guyana.

Voor een zondagsritje is dat te ver... en besloten we naar de hoofdplaats van het District Saramaca te gaan. Dat is het plaatsje Groningen. Dit plaatsje is gesticht door de toenmalige Gouverneur Jan Gerhard Wichers in 1790 en is vernoemd naar zijn geboorteplaats.

Terwijl we zo over die Oost Westverbinding reden en de stadse drukte achter ons lieten, begrepen we heel goed waarom veel Surinamers in het weekend en vrije tijd buiten de stad vertoeven... Het voelt echt heerlijk vrij en is zeker een aanrader.

Groningen is een klein dorpje aan de Saramaca rivier en de mensen houden zich hoofdzakelijk bezig met kleine landbouw. Bij aankomst zie je aan de linkerkant een Politiepost en wat andere kantoortjes.

Rechts, langs de rivier kan je wat spulletjes kopen en ja, hoor... een paar leuke Javaanse eettentjes. Natuurlijk moest de Saoto-soep weer getest worden. Het was een dikke 8 hoor... de Saté kreeg een kleine 6-.. Het was niet op houtskool geroosterd.. jammer.

Voor de rest hebben we heerlijk aan de rivier gezeten en gekeken naar de bootjes met vissers die af en toe voorbij voeren.
Hier en toen hebben we besloten ons definitief aan te sluiten bij de Surinaamse gewoonte en regelmatig te kiezen voor een rust moment buiten de stad... echt lekker!!

Met de bouw van ons huis gaat het goed... niet al te snel.. maar volgens de opzichter liggen ze nog op schema. Er wordt hoofdzakelijk binnen gewerkt... en er valt daarom niet vaak iets te melden.. vandaar dat er minder vaak een verslag verschijnt.

Voortgang: De Buitenplafonds zijn d.m.v. latten keurig afgetimmerd en deze week worden de binnenplafonds dicht gemaakt. De volgende stap is dan het schilderwerk en het betegelen van de vloer en de wanden van toilet en badkamers.

• 13 Februari 2014 - 17:03

Carlos:

Hoi pa en Gilda,

Wat leuk om jullie reisverslag weer te lezen! Het ziet er erg gezellig uit en vooral lekker rustig. Genieten jullie er lekker van :-)

Liefs en brassa's,
    Carlos en familie

• 13 Februari 2014 - 21:30

Tineke:

Hoi Gilda en Carlo,

Heerlijk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat, ik kan aan jullie verhalen lezen dat jullie je helemaal thuis voelen in Suriname.
    Wat een verschil he! als er vloeren in het huis liggen, het is dan ineens veel groter.

groetjes
    Tineke

• 15 Februari 2014 - 10:56

Conrad:

Hallo,

Mooie foto's weer. Mooi dat hoge plafond.
    Ben jij dat pa met die drilboor? Wel bescherming dragen he;-)

Groetjes uit een winderig Almere.

• 01 Maart 2014 - 10:29

Charlotte Sterk:

Ha Gilda en Carlo,
    Wij hadden echt wel even een hapje van die heerlijke saoto-soep willen proeven!
    Het huis schiet lekker op dan, bij de tweede foto van het huis zag ik een stuk tuin, waar straks natuurlijk het e.e.a. geplant gaat worden. Leuk om daar allemaal plannen voor te maken.
    De serie foto's en de toelichting waren weer helemaal top, het is wel een erg leuk idee om zo iedereen op de hoogte te houden en een kijkje te geven in jullie leven daar. Dus we zien alweer uit naar het volgende verslag, maar ik kan me ook voorstellen dat er straks met de oplevering de nodige drukte aan zal komen.
    We mailen verder. Lieve groetjes van Charlotte