WOSU (Het laatste verslag)...Hoe is het nu? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chas en Gilda Huisden - WaarBenJij.nu WOSU (Het laatste verslag)...Hoe is het nu? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chas en Gilda Huisden - WaarBenJij.nu

WOSU (Het laatste verslag)...Hoe is het nu?

Door: Chas

Blijf op de hoogte en volg Chas en Gilda

20 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Voor ik begin wil ik mij eerst bij de mensen die de verslagen gevolgd hebben verontschuldigen. In mijn vorig verslag had ik namelijk beloofd in april of mei het laatste verslag te maken. Dat is niet gebeurd omdat we problemen hadden met de levering van de elektriciteit aansluiting. Hier moesten we namelijk ruim twee maanden op wachten. Daarna gewoon 't feit dat een nieuw huis meer tijd in beslag neemt voor het eindelijk een beetje als een thuis aanvoelt (zie ook de foto's die ik bij dit verslag doe).

WOSU staat voor "Wonen in Suriname"... In dit laatste WOSU verslag wil ik terugblikken en samenvatten, hoe ons eerste jaar na emigratie naar Suriname is geweest en hoe het is om in Suriname te wonen en te leven.

Vorig jaar oktober vertrokken we dan, na jaren lange voorbereiding, uit Nederland om ons in Suriname te vestigen... Na ons afscheidsfeestje op het werk was het dan eindelijk zover. Met een tas vol plannen en de wetenschap dat we Suriname wel kenden, zaten we vrij relaxt in het vliegtuig... spannend vonden we het wel.

En dan kom je aan in Suriname en realiseer je dat het nu geen vakantie is en dat je hier bent om te wonen. Het Suriname waarvan je dacht het wel te kennen, bekijk je plotseling door een Hollandse bril. Hierdoor wordt je een beetje ontevreden en ga je twijfelen. Achteraf blijkt dat je door deze bril geen oog had voor de dingen hier en geen idee hebt hoe de samenleving hier in Suriname werkt en in mekaar zit.

Pas na ongeveer twee of drie maanden is deze bril weg en kom je erachter dat Suriname niet meer het derde wereld land van vroeger is. De levensstandaard is enorm gestegen en de mensen hebben over het algemeen genoeg te besteden. Natuurlijk is er ook een onderlaag van mensen die het niet breed hebben... maar voor die mensen zijn er hier instanties die de nodige bijstand bieden. Je ziet daardoor bijna geen bedelaars meer op straat.

Dat Suriname een zekere welvaart kent is goed te merken aan de manier hoe de mensen hier leven. Men woont mooi en er wordt behoorlijk gefeest en geshopt. Ook rijden de mensen over het algemeen in behoorlijk auto's, die je in lange rijen ziet staan voor de drive-trough's van Mac Donalds en andere eetgelegenheden.

De meeste wegen zijn hier goed onderhouden en in het oude stadscentrum wordt eindelijk een aanvang gemaakt met het opknappen van de infrastructuur... dit was wel nodig.

Eerlijkheidshalve moet ik wel erbij zeggen, dat ik niet weet hoe deze welvaart gefinancierd wordt en niet weet hoe het huishoudboekje van de regering ervoor staat. Het is wel zo dat het Surinaamse Staatsolie bedrijf heel goed gaat. Men verwacht zelfs dat Suriname in de toekomst aan de eigen behoefte kan voldoen.

Verder heeft Suriname natuurlijk ook nog rijst en mijnbouw voor de export van Aluminium en Goud. Het lijkt ook goed te gaan met het toerisme en er blijkt veel interesse te zijn voor de schoonheid van het binnenland.

Samengevat kan ik concluderen dat door de welvaart in Suriname het leven voor ons hier heel aangenaam is. Het is niet fijn in een land te wonen en te leven waar veel mensen in armoede zijn.

Zo hebben we hier in het noordelijk deel van Paramaribo, waar we wonen, het echt naar de zin. De straten zijn in dit gedeelte van Paramaribo wat ruimer van opzet en de hoofdwegen zijn veelal winkelstraten waar je werkelijk van alles kunt kopen.

Verder zijn er tal van restaurants waar je voor een schappelijke prijs heerlijk kunt eten. Er zijn ook veel horeca zaakjes voor onze Hollandse behoefte... een kopje koffie met wat lekkers erbij (dat doen we heel vaak). En dan hebben we natuurlijk nog de Club Dolfijn, voor een frisse duik, tennissen en af en toe een feestje.

Dat is zo'n beetje hoe ons leven er momenteel uit ziet. Het is wel de bedoeling om later hier een kleine bussines op te zetten... hiervoor hebben we al wat plannen op de plank (maar eerst het huis).

Het eerste gedeelte van ons huis is, zoals je op de foto's kunt zien, nu zo goed als af. We kunnen ons volgend jaar daardoor wat meer gaan oriënteren om de leuke plekjes van Suriname te ontdekken.

Verder zijn we van plan volgend jaar na de regentijd te starten met de bouw van het tweede (tevens laatste) gedeelte van het huis. E.e.a. betreft de bouw van een tuinkamer met overdekt terras, keuken, garage etc. Dit alles wordt zodanig van opzet, dat er als het ware een binnentuin (patio) ontstaat.

Rest mij verder alle mensen die de verslagen hebben gevolgd te bedanken voor de belangstelling en leuke reacties. Het is straks weer Kerstfeest en het einde van 2014 nadert... Ik wil jullie hiermee hele fijne Kerstdagen toewensen en EEN GELUKKIG 2015!!!














  • 21 December 2014 - 20:22

    Syreetha :

    Zoals altijd weer een erg leuk verslag!
    Ben blij te horen en te zien dat alles toch z'n plekje heeft gevonden.
    Jullie hebben er absoluut iets moois van weten te maken, ik ben daardoor erg benieuwd naar fase 2. Maar eerst maar even genieten van wat er tot nu toe staat.
    Met de feestdagen voor de deur is het vast en de Nederlandse vakantiegangers zal het vast druk maar denk ik ook erg gezellig zijn daar in Suriname...

    Heel veel plezier samen en geniet ervan.

    Groetjes en een dikke kus, Sy

  • 21 December 2014 - 22:15

    Carlos Huisden:

    Hi pa en Gilda,

    Wat leuk om te zien hoe jullie nu wonen en dat het goed met jullie gaat.
    De tijd is echt voorbij gevlogen! Ik kan me goed voorstellen dat het erg
    wennen was in het begin, ook omdat jullie eigen huis nog niet af was.

    Wat goed te horen dat het ook economisch beter gaat met Suriname, hopelijk zet dat verder door.
    Ik ben trouwens benieuwd naar wat jullie gaan verkopen, maar dat horen we vast nog wel ;-)

    Hele fijne kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2015!!

    Liefs en brassa's,
    Carlos, Helen, Ayden en Yade

  • 22 December 2014 - 12:47

    Pinie:

    Lieve Gilda en Carlo,
    Wat leuk om op deze manier te zien en lezen hoe het jullie vergaat. Geen spijt van de genomen stap begrijp ik! Wat is het huis mooi geworden en wat heerlijk om zoveel groen om je heen te hebben. Wij waren een aantal jaren geleden in Suriname en ik herken veel van de dingen die jullie schrijven. Ik vind het nog altijd een heel dapper besluit dat jullie hebben genomen om je in Suriname te gaan settelen en ben dan ook blij dat het jullie goed bevalt.
    Wij wensen jullie een mooie eerste kerst in het nieuwe huis en voor 2015 veel gezondheid, liefde en voorspoed!
    Veel liefs en brassa, ook voor Margo,
    Pinie & Jan Maarten

  • 22 December 2014 - 17:15

    Cynthia:

    Wat leuk dat er nu eindelijk toch een verslag en fotoreportage van het huis is gekomen.
    Ik zat er wel een beetje naar uit te kijken hoor.
    Nog steeds..... mijn petje af, dat jullie deze stap hebben genomen. En zo te zien is het uiteindelijk goed bevallen. Maar.......je zegt ook eerlijk dat er jaren voorbereiding hieraan vooraf gingen.
    Wat een prachtig huis in een mooie omgeving. Zo langs de Anton Dragenweg, doorrijden naar Morgenstond. Fantastisch! Ik kom zelf uit Rainville, een wijk die tot mijn verbazing nog steeds dezelfde sfeer heeft (2012).
    Ik wens jullie daarom ook Heel Veel Gelukkige Surinaamse Jaren!
    Het 2e deel zal dan ook minder stressvol zijn, want jullie zijn dan vlakbij v/d broodnodige controle.
    Jammer dat WOSU stopt (of minder wordt) het was heel leuk om te volgen.

    Wang Sweetie Kresnetie en Voorspoedig en Gezond 2015,
    Nicht Cynthia Kraaijeveld & Co.

  • 23 December 2014 - 08:09

    Tineke Bouweriks:

    Hoi Gilda en Carlo,

    Ik vond het heel leuk om al jullie verhalen steeds te lezen, ik heb daardoor Suriname een klein beetje leren kennen. Het huis is ook erg mooi geworden, tja en dan nu al jullie eerste kerst en Gilda jouw eerste verjaardag in je eigen huis ik denk dat dat een heerlijk gevoel geeft.
    Dat de overgang in het begin groot is geweest geloof ik graag en misschien hebben jullie ook nog wel eens een traantje weg gepinkt, maar het is heerlijk om te horen dat jullie nu helemaal gesetteld zijn en er naar uitkijken om na de regentijd aan de tweede en laatste fase van het huis te beginnen.
    Hele fijne dagen en geniet van het Surinaamse leven.

    Tineke

  • 06 Januari 2015 - 14:12

    Charlotte Sterk:

    Ha lieve Gilda en Carlo,
    Allereerst een heel gelukkig 2015 gewenst. Wat fijn dat jullie weer een verslag hebben geschreven over de afgelopen periode met weer prachtige foto's erbij. Het is al zo mooi groen geworden rondom jullie huis! En het is ook fijn om te lezen hoe jullie alles ervaren hebben en wat de plannen voor dit nieuwe jaar zijn. Dat zal nog een hoop werk geven om het tweede deel van het huis te gaan bouwen, maar dat zal een stuk rustiger verlopen omdat jullie er nu wel zelf al wonen. Bij het eerste deel was er nog het tijdelijke adres. Ik hoop dat alles weer heel voorspoedig gaat.
    En als er weer tijd voor uitstapjes is, hoop ik dat er weer een verslagje met foto's van komt, want dat is zo leuk om mee te beleven.
    Jullie mooie kerstboom zal inmiddels ook wel afgetuigd zijn, ik moet er hier nog aan beginnen. Het is een hectische tijd geweest, maar daar mail ik over.
    Voor nu vast weer bedankt en tot gauw via e-mail.
    Lieve groetjes van Charlotte

  • 27 April 2015 - 20:37

    Sylvia:

    Chas en Gilda,
    Prachtige verslagen en foto's.
    Het zal wel even duren voordat ik alles heb gezien en gelezen.
    Proficiat
    Heel veel geluk samen.
    Brasa,
    Soso lobi
    Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chas en Gilda

Momenteel wonen en werken we in Nederland. Binnenkort zullen we naar Suriname emigreren. Van deze "verhuizing" willen we via deze Website verslag doen. Hiermee hopen we een beeld te geven van de voorbereidingen, het vertrek en straks... hoe we ons leven in Suriname gaan inrichten. Ook willen we laten zien, hoe het is om in Suriname te wonen. Vandaar de naam die we hebben gekozen: WoSu... "Wonen In Suriname".

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 3417
Totaal aantal bezoekers 36590

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 03 Oktober 2014

Nu Almere Straks Paramaribo

Landen bezocht: